حمید سهیلی خود را سرباز سینما می دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است

به گزارش روابط عمومی موزه سینما، پژمان مظاهری پور مستندساز گفت: جای حمید سهیلی در میان ما خالی است و نامش همیشه جاودان خواهد بود. او آثار ماندگاری را از خود باقی گذاشت. سهیلی فعالیت حرفه‌ای خود را با سمت مدیر تدارکات و مدیر تولید در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زنده یاد نادر ابراهیمی آغاز کرد. او سپس پژوهش‌های مرتبط با ایران شناسی را در موسسه ایران پژوه که توسط آقای ابراهیمی اداره می‌شد آغاز کرد.

وی ادامه داد:  در این گروه سهیلی با محمدرضا مقدسیان و عزیزالله حاجی مشهدی کار می‌کرد. آن‌ها کار پژوهشی مجموعه «سیاحت ایران» که قرار بود داریوش مهرجویی آن را تهیه و کارگردانی کند را انجام می‌دادند.

مظاهری‌پور خاطرنشان کرد: یک قسمت از این مجموعه که درباره «قلعه الموت» است به تولید رسد اما از نگاتیوهای آن اطلاعی در دست نیست. حمید سهیلی تصایری به صورت هشت میلیمتری از روزهای تولید آن بخش را در اختیار داشت و تعلق خاطر او به مستند سازی در اینجا مشخص می‌شود. او اولین فیلم مستند خود را در مجموعه «سفرهای دور و دراز هامی و کامی» تجربه می‌کند که در ارتباط با مراحل استخراج ذغال سنگ است.

آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری به شمار می‌روند

مظاهری‌پورهمچنین گفت: او پس از انقلاب اولین مجموعه مستند خود با نام «دست آفریده‌ها» را ساخت که در اتباط با کارگاه‌های صنایع دستی است. سهیلی فردی بسیار دقیق و منظبتی بود و در ساخت آثار خود با پژوهشگران طراز اول هر رشته مشورت می‌کرد. سال ۵۸ شش فیلم درباره تاریخ خط ساخت و به سراغ دکتر مهرداد بهار از اسطوره شناسان مطرح  رفت. این مجموعه دارای یکی از مصاحبه‌های مهم بهار است. او در «مرگ یزدگرد» به عنوان مدیر تدارکات و تولید با بهرام بیضایی نیز همکاری کرد و سپس مجموعه «به سوی سیمرغ» را در قالب ۱۲ فیلم کار کرد که مربوط به تاریخ نقاشی ایران است و آیدین آغداشلو در اثر همراه او بوده است.

این فیلمساز سینمای مستند اقرود: سهیلی از سال ۶۲ تا ۷۰ مجموعه «معماری ایرانی» را کارگردانی کرده است که پژوهشگر اصلی آن نیز خودش بوده است. حمید سهیلی فردی بسیار متواضع بود به همین دلیل فیلم‌های او تیتراژ ندارند.

وی با بیان اینکه مجموعه «معماری ایرانی» در استودیو گلستان ساخته شده که متعلق به شبکه یک تلویزیون است، بیان داشت: سهیلی در این اثر نیز از کارشناسان مطرحی استفاده می‌کند که در معماری ایران افرادی معتبری هستند. محمد کریم پیرنیا و دکتر اسکندر مختاری که در این برنامه حضور دارد از جمله این افراد بودند.

وی ادامه داد: سهیلی در این مجموعه به بافت‌های شهرهای ایران می‌پردازد و کار بسیار سنگین و پیچیده‌ای را صورت می‌دهد. او سی و سه فیلم در این مجموعه تولید می‌کند که هر یک در حکم یک سند معتبر است. گفتار ماندگار متن فیلم را آقای میرفخرایی خوانده‌اند که این موضوع نیز از ویژگی‌های این مجموعه به حساب می‌آید. مستند «مرمت آثار باستانی» دارای پشتوانه معتبر پژوهشی است. حمید سهیلی فردی بسیار متعهد، امانت‌دار و اخلاق محور بود و جوایزی را که برای فیلم‌های خود دریافت می‌کرد، به نهاد حامی فیلم‌هایش تقدیم می‌کرد. او  ۱۰۴ فیلم ساخته است که در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار است.

مظاهری پور همچنین گفت: سهیلی دارای نشان درجه دو هنری بود اما لیاقت او بسیار بالاتر از دریافت نشان درجه یک بود.

حمید سهیلی؛ شخصیتی استثنایی در سینمای مستند

در ادامه این نشست دکتر اسکندر مختاری از  اساتید حوزه معماری و مرمت نیز گفت: حمید سهیلی یک انسان استثنایی بود، چراکه همواره به دانش اندوزی می‌پرداخت و همچنین خودش و جامعه را جدی می‌گرفت و از فرصت‌های پیش آمده برای خود استفاده می‌کرد. من در جریان فیلم‌های «معماری ایرانی» با او آشنا شدم. او پیش از ساخت هر فیلم مطالعات زیادی  انجام می داد. به همین دلیل یک کتابخانه شخصی مختص به خود داشت.

وی ادامه داد: سهیلی اعتقاد داشت که تفاوت میان کارشناسان و فیلمساز این بود که یک کارشناس به صورت تصویری به موضوع نگاه نمی‌کند و به همین دلیل نحوه نگاه او با ما تفاوت داشت. او خود نسبت به هر موضوع اشراف داشت و مصاحبه شونده زمانی که مقابل او قرار می‌گرفت متوجه این موضوع می‌شد.

مختاری  با بیان اینکه سهیلی عالم را از عالم نما تشخیص می‌داد، ادامه داد: پس از ساخت فیلم، زمانی که صحبت‌های ما را می‌شنید، اگر از موضوعی  در اثر خود نمی‌توانست دفاع کند، آن را تغییر می‌داد و اصلاح می‌کرد. او نریشن بیشتر مجموعه «معماری ایرانی» را خودش نوشت و من نیز در چند قسمت او را همراهی کردم. نکته مهم این است که سهیلی در نریشن و موسیقی به دنبال تاثیر عاطفی بر مخاطب نبود. من معتقدم اگر سهیلی فردی دانشگاهی در اروپا بود، به عنوان یکی از مهم‌ترین افرادی که در راستای پیشرفت‌های علمی کشور خود گام برداشته بود شناخته می‌شد.

وی ادامه داد: دوره‌های تاریخی هنر ایرانی که سهیلی در آثار خود به تصویر کشیده است، در حکم یک دایره‌المعارف جامع است. این فرد استثنایی معایبی هم داشت و آن اینکه خود و همکارانش را در تیتراژ فیلم معرفی نمی‌کرد. او تمام راش‌های استفاده نشده خود را به مرکز اسناد میراث فرهنگی تحویل داد که امروزه از اسناد تاریخی مهم به شمار می‌روند. مجموعه «مرمت آثار باستانی» امروزه بخشی از تاریخ معماری است.

در ادامه مظاهری‌پور درباره اهمیت گفتار متن در سینمای مستند نیز گفت: او در نوشتن متن بسیار دقیق بود و این کار را با حضور کارشناسان پیش می‌برد. او معتقد بود برخی از گفتارهای متن مجموعه «معماری ایرانی» برای مخاطب حوصله سربر است و از من می‌خواست در آثارم رویه‌ دیگری را پیش بگیرم. او عقیده داشت باید نریشن دارای وجهی قصه گو باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. میرفخرایی نیز تنها یک گوینده نبود بلکه فردی دانشمند، مولف و آشنا با علم بود.

مظاهری پور با اشاره به اینکه مستند «مرمت آثار باستانی» به صورت شانزده میلیمتری ساخته شده است، افزود: در زمانی که سهیلی با تلویزیون کار می‌کرد، نظام تهیه کنندگی وجود داشت و او  نمی‌توانست راش‌ها را با خود داشته باشد و آن‌ها بعد از قطع نگاتیو در آرشیو سازمان صدا و سیما نگه‌داری  شدند او با هوشمندی بخشی از موارد فیزیکی باقی مانده از آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کرد.

سهیلی خود را سرباز سینما می دانست

در ادامه این برنامه ارد عطارپور مستندساز شاخص سینمای ایران که از افراد نزدیک به حمید سهیلی به شمار می‌رفت درباره او گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزه‌ای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه می‌پرداخت و آن را در اختیار سوال شونده قرار می‌داد.

وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیت‌های حمید سهیلی است و افراد دیگری نیز از او الگوبرداری کرده‌اند. سهیلی زمانی به ساخت آثار مرتبط با تاریخ ایران مبادرت ورزید که آن زمان این اتفاق در کانون توجه نبود.

عطارپور خاطرنشان کرد: او با پافشاری کار خود را پیش می‌برد چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزئیات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. همچنین دارای پلان‌هایی بسته و تعلیقی جذاب است. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقی مانده از او شدند.

وی بیان داشت: من در ماه‌های آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارائه دهد و جالب است  تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.

برنامه «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند در موزه سینما برگزار می‌شود.

نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما

مستند «مرمت آثار باستانی» ساخته زنده یاد حمید سهیلی در موزه سینما نمایش داده می‌شود.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، در ادامه نمایش‌های ویژه فیلم‌های مستند در موزه سینما تحت عنوان «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند، فیلم « مرمت آثار باستانی» از مجموعه معماری ایرانی بر روی پرده سالن فردوس موزه سینما می‌رود.
در نشست شب‌های مستند که روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ساعت ۱۷ برگزار می‌شود، پژمان مظاهری پور مستندساز درباره این اثر صحبت خواهد کرد.
زنده یاد حمید سهیلی در مستند مرمت آثار باستانی به بررسی سیر پیدایش معماری ایرانی پرداخته است.
در این مستند به شیوه های مرمت آثار باستانی در نقاط مختلف ایران از جمله چغازنبیل. مسجد جامع اصفهان و گنبد مسجد شیخ لطف الله و تخت جمشید پرداخته میشه.
مجموعه معماری ایرانی در دهه ۶۰ توسط حمید سهیلی در ۳۳ قسمت ساخته شده است.

برای زادروز زنده یاد «محمدعلی کشاورز» بازیگر سینما،تئاتر و تلویزیون

🔸 زادروز : ۲۶ فروردین ۱۳۰۹
▫️درگذشت: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

🎬کمال الملک، کفش های میرزانوروز، مادر، پول خارجی، دلشدگان، زیر درختان زیتون، روز واقعه، غزال، کمیته مجازات، تهران روزگار نو، هزاردستان و … از جمله آثاری هستند که وی در آنها نقش آفرینی داشته است.

برای سالروز درگذشت زنده یاد «عارف لرستانی»؛بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون

🔹زادروز: ۱۵بهمن ۱۳۵۰
▫️درگذشت: ۲۶ فروردین ۱۳۹۶

🎞این هنرمند فقید در آثاری همچون: شام عروسی، معادله، مانی و ندا، انتخاب، ته خط و همچنین سریال های نمایش خانگی قهوه تلخ، عطسه، ویلای من، شوخی کردم، بمب خنده و … نقش آفرینی داشته است.

 

برای زادروز فریبرز عرب نیا

🔹زادروز: ۲۵ فروردین ۱۳۴۳

🎞عرب نیا در فیلم هایی همچون: مسافران، ضیافت، سلطان، طوطیا، شوکران، عطش، شکلات داغ، چ، وصل نیکان، فرار مرگبار و … نقش آفرینی داشته است.

 

برای زادروز «مریلا زارعی»

📣تصاویری از «مریلا زارعی» در فیلم شیار ۱۴۳ به مناسبت زادروز این هنرمند

🔹زادروز: ۲۵ فروردین ۱۳۵۳

🎞 زارعی در فیلمهایی همچون: شیار ۱۴۳، دوزن، تکیه بر باد، واکنش پنجم، سربازهای جمعه، زن زیادی، حکم، دست های خالی، خروس جنگی، درباره الی،زیر سقف دودی و … نقش آفرینی داشته است.

صحبت های ارد زند در نمایش فیلم «همسران حاج عباس»

صحبت های تصویری «سعید رشتیان» درباره همسران حاج عباس

به گزارش روابط عمومی موزه سبنما، سعید رشتیان  درباره «همسران حاج عباس» گفت: این مستند از یک موضوع زنده تشکیل شده  و اولین فیلم ایرانی است که جایزه اول جشنواره ایدفا را دریافت کرده است. بنابراین این مستند نه تنها در ایران تاثر گذار است بلکه در جهان نیز علاقه‌مندان بسیاری را به خود مشغول کرده و در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. «همسران حاج عباس» درواقع یک مستند بازسازی است.
وی ادامه داد: فیلم‌سازانی  که این سبک را برای مستند سازی انتخاب می‌کنند، بسیار به موضوع اشراف دارند و بسیار به سوژه و موقعیت نزدیک می‌شوند تا آن‌ها عکس‌العمل‌های مورد انتظار را نشان دهند. اوج این کار را در  آثار ابراهیم مختاری می‌بینیم و عبدالوهاب نیز در برخی از کارهای خود بسیار به این اتمسفر نزدیک شده است.
رشتیان در ادامه افزود: مستند ساز تا جایی که حریم شخصی سوژه‌ها مخدوش نشود، می‌تواند به زندگی آن‌ها بپردازد و ما حق نداریم بیشتر از این در یک فیلم پیش رویم. اما متاسفانه گاهی این اتفاق رخ می‌دهد. من به عنوان تهیه کننده با محسن عبدالوهاب و محمدرضا مقدسیان کار کردم و خاطرات شیرین بسیاری از این همکاری‌ها دارم و هنوز کارگردانی به قدرت عبدالوهاب در صحنه ندیده‌ام.

وی بیان داشت: خیلی علاقه‌مند بودم عبدالوهاب به این نوع از سینما ادامه می‌داد اما بنا به شرایط مسیری دیگر را طی کرد.
رشتیان افزود:  به نظرم مسئله اصلی سینمای مستند، معضل پخش و نمایش آن است و از این منظر، فیلم‌های مستند آسیب بسیاری می‌بینند.
در ادامه ارد زند نیز درباره «همسران حاج عباس» گفت: این فیلم در سینمای مستند ایران بسیار خاص است. حتی در آن سال‌ها هم انتظار چنین فیلم مستند بازسازی شده‌ای وجود نداشت. این اثر و موفقیت آن در بزرگترین جشنواره سینمای مستند حرف‌های بسیاری همراه خود داشت اما متاسفانه در آن سالها تلویزیون از نشان دادن آن پرهیز کرد در صورتی که فیلم بازتاب بخشی از سنت‌های قدیمی ما است و این موضوع در جامعه آن روز اصلا بعید نبود.
وی ادامه داد:  این خانه متعلق به افراد متمکن است و رابطه مسالمت آمیزی را در یک خانواده نشان می‌دهد و افراد درگیر آن، زندگی واقعی خود را ارائه دادند. این عوامل باعث شدند تا این اثر یک فیلم استثنایی باشد. درحقیقت این فیلم از آقای بشکوفه به عنوان تهیه کننده حرفه‌ای بهره برد. او توانست عوامل حرفه‌ای نظیر زنده یاد پورصمدی را گرد خود بیاورد.
این مستندساز افزود: « همسران حاج عباس» می‌تواند یک کلاس درس برای مستند سازان جوان باشد، چراکه ساخت این فیلم به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست.. باید به این فیلم به نوعی ادای احترام صورت گیرد.

صحبتهای تصویری حسن بشکوفه تهیه کننده مستند « همسران حاج عباس»

 

حسن بشکوفه تهیه کننده «همسران حاج عباس» درباره چگونه شکل گیری این مستند گفت: جای زنده یاد محمدرضا مقدسیان و مرتضی پورصمدی در میان ما خالی است. همچنین محسن عبدالوهاب که به دلیل فوت مادرشان نتوانستند در جمع ما حضور داشته باشند. این کار حاصل زحمات او و زنده یاد مرتضی پورصمدی به عنوان فیلمبردار پشت دوربین است.
وی ادامه داد: رقیه افشار آن زمان دانشجوی معماری بود و یک تحقیقی درباره ارتباط معماری با شیوه و زندگی خانواده‌ها داشت همچنین نوع معماری را درارتباط با شیوه زندگی مورد بررسی قرار داده بود. حاج عباس دو همسر داشت و به همین دلیل خانه خود را به صورت قرینه ساخته بود و پس از مرگ او نیز، خانه بین همسران او به همان صورت باقی مانده بود.
بشکوفه گفت: در فیلم درخت تنومندی دیده می‌شود که نمادی از سایه حاج عباس بر روی این ساختمان است. آن زمان سیما فیلم علاقه‌ای به مشارکت در کار مستند نداشت اما قبول کرد در این کار حاضر باشد. امروز که به تماشای این اثر نشستم فکر می‌کنم که خیلی زود از کار در مستند کناره‌گیری کردم و به سراغ آثار نمایشی رفتم.
وی با بیان اینکه سینمای مستند دنیای زیبایی دارد، بیان داشت: روزهای شیرین فعالیت حرفه‌ای من در سینما به فعالیت در سینمای مستند باز می‌گردد. بر خلاف آثار نمایشی، در سینمای مستند تهیه‌کننده در متن کار حاضر است و من در این فیلم مانند یک دستیار در کنار مرتضی پورصمدی حاضر بودم. این فیلم با اینکه از جشنواره ایدفا در آمستردام جایزه اصلی گرفت اما در تلویزیون فقط از شبکه مستند پخش شد.
بشکوفه درباره همراهی دو خانم سالخورده نیز گفت: این دو خانم در زندگی خود کسی را نداشتند و با همراهی همسایه ها به زندگی خود ادامه می‌دادند اما احساس کمبودی هم نداشتند. رقیه افشار در این کار بسیار نقش سازنده‌ای داشت. همچنین سپیده عبدالوهاب نیز مانند دختران این خانم‌ها در کنار آن‌ها بود. این دو فرد در فیلم نیز زندگی طبیعی خود را داشتند و کاری حسی انجام دادند. هر دو این خانم‌ها دو سال بعد از ساخت فیلم فوت شدند.
بشکوفه درباره اهمیت این مستند در رسانه‌های جهانی نیز گفت: رسانه‌های بسیاری در دنیا به آن پرداختند. ما خودمان فیلم را به جشنواره‌های جهانی فرستادیم و تلویزیون با ما همکاری نکرد در صورتی که فروشنده های بسیاری پای آن ایستاده بودند.
بشکوفه با بیان اینکه هوشمندی عبدالوهاب و پورصمدی باعث شد تا حضور دوربین در این فیلم احساس نشود، افزود: در سینمای مستند فیلمنامه‌ در حد بسیار جزیی وجود دارد و بخش اصلی ماجرا، بر اساس رفتار بازیگر آماتور شکل می‌گیرد. مستند سازان توانمند هوش بسیار بالایی دارند و شرایط را به نفع خود تغییر می‌دهند.

 

«همسران حاج عباس»؛ اثری قابل توجه در سینمای مستند

به گزارش روابط عمومی موزه سبنما، حسن بشکوفه تهیه کننده «همسران حاج عباس» درباره چگونه شکل گیری این مستند گفت: جای زنده یاد محمدرضا مقدسیان و مرتضی پورصمدی در میان ما خالی است. همچنین محسن عبدالوهاب که به دلیل فوت مادرشان نتوانستند در جمع ما حضور داشته باشند. این کار حاصل زحمات او  و زنده یاد مرتضی پورصمدی به عنوان فیلمبردار پشت دوربین است.
وی ادامه داد: رقیه افشار آن زمان دانشجوی معماری بود و یک تحقیقی درباره ارتباط معماری با شیوه و زندگی خانواده‌ها داشت همچنین نوع معماری را درارتباط با شیوه زندگی مورد بررسی قرار داده بود. حاج عباس دو همسر داشت و به همین دلیل خانه خود را به صورت قرینه ساخته بود و پس از مرگ او نیز،  خانه بین همسران او به همان صورت باقی مانده بود.
بشکوفه گفت: در فیلم درخت تنومندی دیده می‌شود که نمادی از سایه حاج عباس بر روی این ساختمان است.  آن زمان سیما فیلم علاقه‌ای به مشارکت در کار مستند نداشت اما قبول کرد در این کار حاضر باشد. امروز که به تماشای این اثر نشستم فکر می‌کنم که خیلی زود از کار در مستند کناره‌گیری کردم و به سراغ آثار نمایشی رفتم.
وی با بیان اینکه سینمای مستند دنیای زیبایی دارد، بیان داشت:  روزهای شیرین فعالیت حرفه‌ای من در سینما به فعالیت در سینمای مستند باز می‌گردد. بر خلاف آثار نمایشی، در سینمای مستند تهیه‌کننده در متن کار حاضر است و من در این فیلم مانند یک دستیار در کنار مرتضی پورصمدی حاضر بودم. این فیلم  با اینکه از جشنواره ایدفا در آمستردام جایزه اصلی گرفت اما در تلویزیون فقط از شبکه مستند پخش شد.
بشکوفه درباره همراهی دو خانم سالخورده نیز گفت: این دو خانم در زندگی خود کسی  را نداشتند و با همراهی همسایه ها به زندگی خود ادامه می‌دادند اما احساس کمبودی هم نداشتند. رقیه افشار در این کار بسیار نقش سازنده‌ای داشت. همچنین سپیده عبدالوهاب نیز مانند دختران این خانم‌ها در کنار آن‌ها بود. این دو فرد در فیلم نیز زندگی طبیعی خود را داشتند و کاری حسی انجام دادند. هر دو این خانم‌ها دو سال بعد از ساخت فیلم فوت شدند.
بشکوفه درباره اهمیت این مستند در رسانه‌های جهانی نیز گفت: رسانه‌های بسیاری در دنیا به آن پرداختند. ما خودمان فیلم را به جشنواره‌های جهانی فرستادیم و تلویزیون با ما همکاری نکرد در صورتی که فروشنده های بسیاری پای آن ایستاده بودند.
بشکوفه با بیان اینکه هوشمندی عبدالوهاب و پورصمدی باعث شد تا حضور دوربین در این فیلم احساس نشود، افزود: در سینمای مستند فیلمنامه‌ در حد بسیار جزیی وجود دارد و بخش اصلی ماجرا، بر اساس رفتار بازیگر آماتور شکل می‌گیرد. مستند سازان توانمند هوش بسیار بالایی دارند و شرایط را به نفع خود تغییر می‌دهند.
عبدالوهاب سرصحنه قدرت زیادی داشت
در ادامه سعید رشتیان  نیز درباره  «همسران حاج عباس» گفت: این مستند از یک موضوع زنده تشکیل شده  و اولین فیلم ایرانی است که جایزه اول جشنواره ایدفا را دریافت کرده است. بنابراین این مستند نه تنها در ایران تاثر گذار است بلکه در جهان نیز علاقه‌مندان بسیاری را به خود مشغول کرده و در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. «همسران حاج عباس» درواقع یک مستند بازسازی است.
وی ادامه داد: فیلم‌سازانی  که این سبک را برای مستند سازی انتخاب می‌کنند، بسیار به موضوع اشراف دارند و بسیار به سوژه و موقعیت نزدیک می‌شوند تا آن‌ها عکس‌العمل‌های مورد انتظار را نشان دهند. اوج این کار را در  آثار ابراهیم مختاری می‌بینیم و عبدالوهاب نیز در برخی از کارهای خود بسیار به این اتمسفر نزدیک شده است.
رشتیان در ادامه افزود: مستند ساز تا جایی که حریم شخصی سوژه‌ها مخدوش نشود، می‌تواند به زندگی آن‌ها بپردازد و ما حق نداریم بیشتر از این در یک فیلم پیش رویم. اما متاسفانه گاهی این اتفاق رخ می‌دهد. من به عنوان تهیه کننده با محسن عبدالوهاب و محمدرضا مقدسیان کار کردم و خاطرات شیرین بسیاری از این همکاری‌ها دارم و هنوز کارگردانی به قدرت عبدالوهاب در صحنه ندیده‌ام.

وی بیان داشت: خیلی علاقه‌مند بودم عبدالوهاب به این نوع از سینما ادامه می‌داد اما بنا به شرایط مسیری دیگر را طی کرد.
رشتیان افزود:  به نظرم مسئله اصلی سینمای مستند، معضل پخش و نمایش آن است و از این منظر، فیلم‌های مستند آسیب بسیاری می‌بینند.
در ادامه ارد زند نیز درباره «همسران حاج عباس» گفت: این فیلم در سینمای مستند ایران بسیار خاص است. حتی در آن سال‌ها هم انتظار چنین فیلم مستند بازسازی شده‌ای وجود نداشت. این اثر و موفقیت آن در بزرگترین جشنواره سینمای مستند حرف‌های بسیاری همراه خود داشت اما متاسفانه در آن سالها تلویزیون از نشان دادن آن پرهیز کرد در صورتی که فیلم بازتاب بخشی از سنت‌های قدیمی ما است و این موضوع در جامعه آن روز اصلا بعید نبود.
وی ادامه داد:  این خانه متعلق به افراد متمکن است و رابطه مسالمت آمیزی را در یک خانواده نشان می‌دهد و افراد درگیر آن، زندگی واقعی خود را ارائه دادند. این عوامل باعث شدند تا این اثر یک فیلم استثنایی باشد. درحقیقت این فیلم از آقای بشکوفه به عنوان تهیه کننده حرفه‌ای بهره برد. او توانست عوامل حرفه‌ای نظیر زنده یاد پورصمدی را گرد خود بیاورد.
این مستندساز افزود: « همسران حاج عباس» می‌تواند یک کلاس درس برای مستند سازان جوان باشد، چراکه ساخت این فیلم به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست.. باید به این فیلم به نوعی ادای احترام صورت گیرد.
پروین ثقه‌الاسلامی مدیر سابق موزه گلستان نیز در ادامه این نشست گفت: امسال برای اولین بار داور جشنواره فیلم‌های مستند حاضربودم. دنیای چنین فیلم‌هایی قابل مقایسه با سینمای داستانی نیست و مخاطب می‌تواند خود را به جای شخصیت‌ها بگذارد. پس از اینکه امسال به عنوان داور جشنواره مستند حاضر بودم، بسیار خوشحال شدم که بانی ساخت بسیاری از فیلم‌های مستند در دوره مدیریت خود در موزه کاخ گلستان بودم.
در ادامه فخرالدین سیدی نیز بیان داشت: برای چندمین بار شاهد تماشای این فیلم بودم و معتقدم این اثر نکات زیادی دارد از جمله اینکه از موضوعی بسیار به روز بهره می‌برد و اثری صرفا آرشیوی نیست.همچنین در این فیلم حضور دوربین احساس نمی‌شود که این موضوع از هوشمندی مرتصی پورصمدی نشات می‌گیرد. همچنین در این مستند با وجود انکه خود حاج عباس نیست اما نمادهایی از او وجود دارد.
برنامه «شب‌های مستند» موزه سینما با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند سه شنبه ها در سالن فردوس موزه سینما برگزار می‌شود.